Reparatie voorscherm met gaten aan de portierzijde

plaatwerk1

Maakt de plaats rond de slechte plekken ruim blank.
Uit voorzorg kun je het beste het portier verwijderen om hier geen beschadigingen aan te krijgen.

 

 

 

 

plaatwerk2Verwijder zo ruim mogelijk de rotte plaatsen. Om zo min mogelijk beschadigingen te krijgen aan de vaste delen kun je het beste de oude puntlassen doorboren. Wees voorzichtig met het loshalen van het te verwijderen deel.
Als dit gebeurd is, slijp de oude lassen weg en maakt het plaatwerk en de vaste delen goed en ruim schoon. Spuit alles met zinkprimer in.
Alvorens dit te doen kijk hoe groot het stuk is wat je erin wilt zetten. Neem een zo groot mogelijk stuk om zo min mogelijk laswerk aan de zijkant te hebben.

 

 

plaatwerk3Monteer nu het portier en maak het nieuwe stuk passend.
Probeer rand (1) in verzet te zetten. Hiervoor heb je een speciale verzettang nodig.
Als deze twee stukken in verzet zijn gezet heb je veel minder plamuurwerk.

Als het reparatiestuk goed past zet je het vast met griptangen zodat het niet meer kan verschuiven. Zet het plaatwerk nu met enkele lassen vast.

Demonteer nu weer het portier.
Las de rand (1) in zijn geheel af. (laat hem wel tussentijds afkoelen). Maak eerst een las boven, dan onder en dan in het midden. Ga zo steeds verder maar zorg ervoor dat je niet te snel gaat omdat anders de beide plaatdelen krom kunnen trekken.
De boven- en portierrand kan met meerdere laspunten worden vastgezet. Gebruik als laatste carrosseriekit om alle plaatsen vochtvrij te houden. Ook de naden aan de binnenkant niet vergeten. Neem hier goed de tijd voor omdat dit zeer belangrijk is om de roest weg te houden. Deze kit niet gebruiken op de plaatsen waar plamuur moet worden gebruikt.

plaatwerk4