Jubileum”feest” van 12 juni 2016

Jubileum”feest” van 12 juni 2016

Zoals jullie al merken aan de titel is de titel van “jubileumrit” geëvolueerd naar een “jubileumfeest” omdat we deze dag veel meer dan alleen een rit aangeboden kregen.

De dag begon met dreigende regen, maar ik denk dat meneer pastoor van Born voor ons een speciaal gebedje heeft gebeden om de weergoden gunstig te stemmen. Terwijl onze Dafs en V 66 stilaan aankwamen tussen 9.30 en 10.30 hoorden we de plaatselijke harmonie om de hoek aankomen, lustig spelend op hun instrumenten. Ondergetekende gaf aan dat dit een verrassing was voor ons en enkelen geloofden dit ook nog. Het bleek echter te gaan om de plaatselijke harmonie die samen met meneer pastoor en zijn 4 misdienaartjes de eerste communicantjes aan school ging afhalen om dan samen ter kerke te gaan. Prachtig, voor de meesten van ons een stukje folklore maar voor deze kinderen echt en waarachtig.

We hadden ingeschreven met 16 Daf’s en V66, en enkelen zouden rechtstreeks naar het DafMuseum gaan. Door omstandigheden waren het in de praktijk nog 13 Daf’s en enkelen met hun dagelijks voertuig. Toch fijn dat deze laatsten aanwezig wilden zijn, al was het maar om de sfeer.

Na wat uitleg startten we om 10.45 u voor een rit van 72 km naar het Daf Museum in Eindhoven. De rit verliep vlekkeloos langs verschillende bekende en onbekende dorpjes, met hiertussen de mooie lange verbindingswegen waar het zeer rustig om rijden was. Doordat ik zelf de rit heb uitgezet en ditmaal als copiloot dienst deed bij Luc, ontdek je toch nog allerlei dingen die je tijdens het voorbereiden niet ziet. Zo dacht ik heel de voorbereidingstijd dat er in de Kerkstraat in in Ittervoort 2 kerken staan, en dit ook tegen Luc zegde. Wat blijkt: er staat één kerk, maar ze is zo groot dat ze deels achter de huizen doorloopt en daar opnieuw zichtbaar is, wat voor mij de indruk gaf dat het om 2 kerken gaat. Op het moment dat ik me dit realiseerde was het toch wel even lachen. Of hoe moeilijk kan je een wegbeschrijving soms maken: zo schreef ik : “rechtdoor bij verkeerslicht en rotonde voor het viaduct”. Als je hier gewoon schrijft : “onder het viaduct doorrijden“, weet iedereen onmiddellijk waar het om draait. Je kan natuurlijk ook voor een beetje twijfel zorgen als je schrijft: “T splitsing linksaf bij 5de verkeerslicht.”  want dan begin je de verkeerslichten te tellen er raak je al snel de tel kwijt, terwijl dit eigenlijk niet belangrijk is. Je kan ook gewoon schrijven: T splitsing Linksaf, want dat was het in feite.

Omdat alles zo vlot verliep kwamen we ruim op tijd bij het Daf Museum aan om 12.45 u. Daar werden we onthaald door Geert Vermeer, clublid van Classic Daf, maar tevens vice voorzitter van het Daf Museum en voorzitter van het Coördinatieteam. Zoals door hem voorgesteld hebben we er in het Daffetaria kunnen genieten van een heerlijke broodjeslunch die na de rit toch wel gesmaakt werd. De catering had voortreffelijk werk geleverd. De sfeer leek opperbest aan tafel en dit uitte zich ook in de duur van de maaltijd. De mensen bleven rustig praten en verhalen vertellen. Gezellig toch.

Om 14 u kregen we door Geert in de Theaterzaal een hele mooie presentatie aangeboden over de geschiedenis, het heden en de toekomst van Daf. Het belang van Hub en Wim van Doorne in de ontwikkelingen en evolutie van Daf is en blijft essentieel in het hele verhaal. En voor zover we het kunnen inschatten hebben zowel Daf vrachtwagens  als het Museum nog een schone toekomst in het vooruitzicht. Er waren nog deelnemers die het Daf Museum nog niet bezocht hebben en voor wie alles nieuw  was , maar de meesten van ons hebben al meerdere malen het Daf Museum bezocht en toch hoor je telkens nieuwe dingen, zeker als je de presentatie mag meemaken.

Na deze presentatie stond de rondleiding door het museum op het presenteerblad. Omdat onze groep te groot was voor één gids had Geert nog een collega, Ad ingeschakeld voor de rondleiding. De rondleiding zelf werd ook weer gesmaakt, en ook hier weer: je hoort toch telkens weer nieuwe en interessante dingen.

Het einde van de rondleiding kondigde ook het einde van onze Jubileumrit aan. We namen nog wel de gelegenheid iets te drinken in het Daffetaria wat ons ook de gelegenheid bood een woord van dank te richten aan Geert, Ad en alle 143 vrijwilligers van het DafMuseum. Bij sluitingstijd van het Museum werd ook onze dag afgesloten en keerden we voldaan terug naar huis. Ik neem aan dat jullie begrijpen waarom de titel evolueerde van Jubileumrit naar Jubileumfeest.

Voor de volledigheid vermelden dat we tijdens onze terugrit, nog maar net buiten Eindhoven getrakteerd werden op een zeer zware stortbui, het water viel met bakken uit de hemel,  met zicht praktisch nul. Gelukkig reden we in een Daf en kon het ons weinig deren…

Helaas heb ik zelf geen foto’s kunnen maken, maar kan je je hopelijk wel wat beeld vormen bij het verslag Moesten er mensen zijn die wel foto’s hebben, mag je ze altijd natuurlijk bezorgen via het secretariaat waarvan je het mailadres vindt bij de uitnodiging van de zomerrit, dus…

op naar de Zomerrit op zondag 17 juli 2016

 

No Comments

Leave a Comment

Please be polite. We appreciate that.
Your email address will not be published and required fields are marked