DAF 55

De 55 betekende een grote verandering voor Daf. Hij werd geïntroduceerd in december 1967. Het was de eerste Daf geproduceerd met een 4-cilinder-in-lijn watergekoelde motor. De motor, een 1.100 cc, werd geleverd door Renault. Het koetswerk van de 55 leek op de 44. De 55 was slechts beschikbaar in één versie, iets meer luxe dan de 44 Luxe. De 55 werd verondersteld om nieuwe Dafklanten aan te trekken, maar dat werkte niet zo goed. In 1968 treden twee 55’s in de Londen-Sydney Marathon aan. Beide auto’s bereikten de aankomst, één als zeventiende en één als zevenenvijftigste. Dit leverde veel positieve publiciteit voor Daf. Om te profiteren van dit succes maakte Daf een kit om de 55 te upgraden naar Marathon specificaties. Deze Marathon kit is beschikbaar vanaf januari 1969. De kit bestond uit lichtmetalen STIL velgen, een toerenteller, een afstelwijziging van de motor, speciale achterste veren om de wegligging te verbeteren en een nieuwe uitlaat in het midden van de auto. Deze kit bleek succesvol te zijn, dus werd de Daf 55 Marathon af fabriek in 1971 geïntroduceerd. Deze versie had ook een rembekrachtiger, tapijt op de vloeren, en 13 inch wielen met zwarte covers. De auto kreeg de dubbele Marathon striping op de zijkant. In 1972 werd de 55 vervangen door de 66.

Technische dataKleurenFoto's