Modellen

Er zijn twee ‘hoofdmodellen’: de A-body’s en de B-body’s.

De A-body’s zijn oorspronkelijk ontworpen door de Nederlandse Daf-medewerker Willem van den Brink. Ze kenmerken zich door de typische Daf-neus met het verzonken middenstuk van de motorkap en de kenmerkende kleine ‘staartvinnen’. De A-body’s hadden een eigen Daf-motor: een 2-cilinder luchtgekoelde boxer motor.

a-bodyDe A-body’s:

Daf 600 (1958–1963)
Daf 750 (1961-1963)
Daffodil 30 (1961-1963)
Daffodil 31 (1963-1965)
Daffodil 32 (1965-1967)
Daf 33 (1967-1974)

Vanaf eind 1963 nam Daf de Italiaanse ontwerper Michelotti in de arm en werden de bestaande A-body’s ‘bijgewerkt’.  Michelotti ging ook aan de slag met een volledig nieuw ontwerp, dat uiteindelijk leidde tot de Daf 44: de eerste B-body. Deze Dafs ogen moderner en robuuster. Hiervan zijn bijvoorbeeld ook coupé-varianten gemaakt. Eén van de bekendste B-body’s is de Daf 55 rally. U kent hem wel: die oranje met de zwarte rally-strepen. De meeste B-body’s zijn uitgerust met een 4-cilinder Renault motor (55/66).

b-bodyDe B-body’s:

Daf 44 (1966-1973)
Daf 46 (1973-1976)
Daf 55 (1968-1972)
Daf 66 (1972-1975)

Het kenmerkende van de Daf is zijn aandrijving: twee riemen zorgen via de zgn. variomatic voor een traploze overbrenging van de omwenteling van de aandrijfas naar de wielen. Er hoeft niet geschakeld te worden; de wagen trekt geheel automatisch en vloeiend op. Ondanks het revolutionaire aandrijfsysteem had Daf te maken met een ‘suf’ imago. De wagen was niet sportief genoeg voor het grote publiek. In 1975 werd Daf overgenomen door Volvo en geleidelijk werd de merknaam Daf op de wagens vervangen door Volvo. De variomatic werd vervangen door een gewone schakelbak en het Daf-tijdperk was ten einde…