DAF 66

66_2_grootHet laatste nieuwe type geproduceerd met de naam Daf is de 66. De voorkant van de auto was veranderd om hem een meer moderne look te geven, maar de meest belangrijke verandering was de nieuwe achteras constructie. Het was een Dion as met bladveren en een differentieel. Er werd bij de 66 ook een plaatkoppeling geplaatst. Hij was verkrijgbaar in twee versies, de “Luxe” en “Super Luxe”. De Super Lue had een beter werkend remsysteem door toevoeging van een rembekrachtiger. In 1973 verscheen de Marathon versie met een grotere 1,300 cc motor met 57 pk. Hij is herkenbaar aan zijn dubbele koplampen, een gelaagde voorruit en de “nonnenkap”stoelen. Na de overname door Volvo op 1 januari 1975 bleven de 66’s in productie tot juni van dat jaar. Ze werden geleverd tot begin 1976. In augustus 1975 veranderde de Daf 66 in de Volvo 66 met zijn typische Volvo kenmerken. DAF produceerde ook een speciale versie van de 66 voor het Nederlandse leger, de 66 YA. De 66 YA lijkt een beetje op een Jeep, maar omdat hij enkel uitgerust was met de standaard achterwielaandrijving ontbrak het hem aan terreincapaciteiten. De YA had een 24 Volt elektrisch systeem. Er werden er slechts 1.201 gebouwd, en tegenwoordig is hij erg gewild als cabrio.

 

Technische dataKleurenFoto's