55

 

De 55 betekende een grote verandering voor de Daf bedrijf. Het werd geïntroduceerd in december 1967 en het was de eerste auto geproduceerd met een 4-cilinder-in-lijn watergekoelde motor. De motor, een 1.100 cc, werd geleverd door Renault. De carrosserie van de 55 leek de 44. De 55 was alleen beschikbaar in een versie, iets meer luxe dan de 44 Luxe. De 55 werd verondersteld om nieuwe klanten aan te trekken Daf, maar dat werkte niet zo goed als ik dacht. In 1968 Daf getreden twee 55's in de Londen-Sydney Marathon. Beide auto's klaar, een als zeventiende en een als zevenenvijftigste. Dit leverde veel positieve publiciteit voor Daf. Om te profiteren van dit succes Daf maakte een verbetering kit voor de 55 te upgraden naar Marathon specificaties. Deze marathon kit is beschikbaar vanaf januari 1969. Het bestond uit lichtmetalen velgen STIL, een toerenteller, een wijziging van de motor ingesteld, speciale achterste veren om wegligging te verbeteren en een nieuwe uitlaat in het midden van de auto. Deze kit bleek succesvol te zijn, dus Daf 55 Marathon de fabriek in 1971 geïntroduceerd. Deze versie had ook een rem assister, tapijt op de vloeren, en 13 inch wielen met zwarte covers. De auto een dubbele Marathon striping op zijn zijkant. In 1972 werd de 55 vervangen door de 66.

Kleuren waarin deze auto gemaakt is.

TECHNICAL DATA 55
Engine type: 4 cylinder in-line / 4 stroke / water cooled
Cubic capacity: 1108cc
Bore x stroke: 70 x 72
Power: 50 hp at 5000 RPM
Compression ratio: 8,5:1
Clutch: automatic centrifugal clutch in drum
Variomatic ratios: 14,87:1 / 3,73:1
Wheel base: 2250 mm
Length x width: 3880 mm x 1540 mm
Weight: 785 kg
Maximum weight: 1.110 kg
Electrical system: 12 V
Tyre size: 135 x 14 inch
Fuel tank: 38 ltr.
Top speed: 136 kph
Acceleration 0-80: 12 sec.
Body types: Sedan, Coupé, Combi, Delivery van
Years of production: 1967 - 1972
Total production: 153.263