66


Het laatste nieuwe type geproduceerd met de naam Daf is de 66. De voorkant van de auto was veranderd om het meer moderne, maar de meest belangrijke verandering was de nieuwe achteras constructie. Het was een Dion as met bladveren en een differentieel. De 66 had ook een vergulde koppeling. Het was verkrijgbaar in twee versies "Luxe" en "Super Luxe". De SL had een beter werkende bijgestaan remsysteem. In 1973 de Marathon versie verscheen met een grotere 1,300 cc motor met 57 pk. Het is herkenbaar door zijn dubbele koplampen. De auto's waar nog steeds beschikbaar na de overname door Volvo op 1 januari 1975. Het was niet tot augustus van dat jaar dat de Daf 66 is omgezet in de Volvo 66. DAF produceerde ook een speciale versie van de 66 voor het Nederlandse leger, genaamd de 66 YA. Hoewel het leek een beetje op een Jeep, het was uitgerust met standaard achterwielaandrijving, dus het ontbrak terreincapaciteiten. De YA had een 24 Volt elektrische systeem. Slechts 1.201 werden gebouwd, en tegenwoordig is het erg gewild.
Kleuren waarin deze auto gemaakt is.
| TECHNICAL DATA 66 | |
|---|---|
| Engine type: | 4 cylinder in-line / 4 stroke / water cooled |
| Cubic capacity: | 1108cc |
| Bore x stroke: | 70 x 72 |
| Power: | 53 hp at 5000 RPM |
| Compression ratio: | 8,5:1 |
| Clutch: | automatic single plated centrifugal clutch |
| Variomatic ratios: | 14,22:1 / 3,6:1 |
| Wheel base: | 2250 mm |
| Length x width: | 3880 mm x 1540 mm |
| Weight: | 820 kg |
| Maximum weight: | 1.200 kg |
| Electrical system: | 12 V |
| Tyre size: | 135 x 14 inch |
| Fuel tank: | 42 ltr. |
| Top speed: | 135 kph |
| Acceleration 0-80: | 13 sec. |
| Body types: | Sedan, Coupé, Combi, Delivery van |
| Years of production: | 1972 - 1975 |
| Total production: | 101.967 |